Uw communicatiestrategie, meer dan een website

Vaak gaan kleinere, maar ook middelgrote en grote ondernemingen er van uit dat het hebben van een website volstaat als uithangbord voor het bedrijf. Maar is dit wel voldoende? Vaak zien we op het internet websites die onderaan de pagina een verouderde copyright (bv. © 2011) hebben of blogs die al een paar jaar geen artikels meer hebben gedeeld. Door een website passief te beheren missen bedrijven de kans om meer mensen aan te trekken en potentiële klanten te overtuigen.

Daarom kan het actief beheren van een website, met regelmatige updates en vernieuwingen, interessant zijn voor zowel ondernemingen die hun website zelf beheren als ondernemingen die hun website laten beheren. Het regelmatig updaten van websites met nieuwe inhoud als foto’s of artikelen biedt een vorm van interactie tussen een bedrijf en haar klanten en is een belangrijk onderdeel van een goede en professionele website.

Een website vormt de basis van zowat elke online communicatiestrategie. Door verschillende online communicatiemiddelen te gebruiken en er onderling naar te verwijzen is het mogelijk om het maximum uit een campagne te halen. Zo kan de website gelinkt worden aan sociale media zoals Facebook en LinkedIn, waardoor er een krachtige wisselwerking ontstaat. Bezoekers gaan dan van de website naar sociale media en vice versa, wat ten goede komt van het verkeer, het bereik en de betrokkenheid die de online campagne teweeg brengt.

Een andere, vaak onderschatte communicatietool, is online mailing. Het uitsturen van een mailing is een zeer krachtig communicatiemiddel met een hoge ROI. Deze mailings worden gepersonaliseerd, zodat de ontvangers zich meer aangesproken voelen. Door verschillende doelgroepen te onderscheiden en de strategie aan te passen op basis van hun behoeftes is het mogelijk om op een persoonlijke en doelgerichte manier te communiceren. Daarnaast bieden de statistieken een waardevol zicht op de resultaten van de mailing, zodat deze ten allen tijde kan bijgestuurd worden.

Kortom, het hebben van een website is zeker een stap in de goede richting op voorwaarde dat hij actief beheerd wordt. Maar om echt het maximum uit een communicatiestrategie te halen is het interessant om actief gebruik te maken van nog andere online communicatiemiddelen, zoals sociale media en mailings, en deze onderling met elkaar te verbinden. Door regelmatig updates uit te sturen naar bezoekers of volgers is het mogelijk om een dynamiek te creëren tussen een bedrijf en haar klanten. Een geïntegreerde professionele aanpak vanuit een duidelijke en goed doordachte communicatiestrategie vergroot de kansen op succes.