Generatiemanagement

Sociologische studies hebben aangetoond dat er binnen de huidige beroepsbevolking verschillende generaties kunnen worden gedefinieerd. Uiteraard zijn de generaties van elkaar te onderscheiden op basis van hun leeftijd.  Veel belangrijker in de dagelijkse werking van uw bedrijf zijn echter de fundamentele verschillen die deze generaties van elkaar onderscheiden.

Een aangepaste benadering van uw medewerkers, klanten, enz. rekening houdend met deze verschillen kan leiden tot grotere successen. U zal immers beter kunnen inspelen op die specifieke kenmerken die essentieel zijn voor deze generaties.

Babyboomers bezetten, gezien hun leeftijd, heel wat topposities; doorgaans vinden zij hiërarchie en structuur belangrijk. De X-generatie wordt onder andere geassocieerd met realisme, terwijl de Y-generatie dikwijls als optimistisch en zelfverzekerd wordt omschreven. De screenagers of millenials hechten meestal veel belang aan technologie en communicatie.

Hoe kan u inspelen op de babyboomers of de X-generatie? Wat onderscheidt de X-generatie van de Y-generatie? Zijn de screenagers of millenials meer of minder geschikt voor de arbeidsmarkt? Hoe kan ik als bedrijfsleider, collega, dienstverlener, enz. omgaan met deze verschillende generaties?